Aki online kampány segítségével akar másoktól kérni valamit, annak néhány alapvető dolgokra érdemes figyelnie. Olyan szempontok ezek, amelyeknél mindegy, hogy mire akarjuk mozgósítani az embereket: adjanak pénzt, írjanak alá petíciót, jöjjenek el tüntetni, vagy önkénteskedjenek nekünk. A lényeg, hogy mozgósítunk valamire, és meg kell győznünk hozzá minél több embert.

1. Legyen reálisan elérhető a cél, amelyet meghirdetünk.
Amikor valamilyen ügyben az emberek segítségét kérjük, az első két kérdésük az lesz, hogy mi cél, és miként akarjuk elérni. Csak akkor van esélyünk rá, hogy meggyőzzük őket, ha el tudjuk velük hitetni, hogy sikerülni fog.

“Rendszerváltást akarunk, ezért kormányváltó tüntetést szervezünk, tízmillió forint kéne rá”

 

– az ilyen célokra kevesebb pénz fog összegyűlni, mintha valaki 150 ezer forintot kérne arra, hogy elvégezzen egy tanfolyamot, és új munkahelyet találjon magának. Nemcsak a célon magán múlik az, hogy az elérhetőnek tűnik-e, hanem az is fontos, hogy aki meghirdeti, arról el lehet e hinni, hogy képes elérni.

Tegyük fel, hogy egy új facebook csoportban összeverődik ezer ember, és meghirdetik, hogy kormányváltást akarnak. A csoport tüntetést szervez. Akármilyen jó videós mozgósító kampányt pattintunk össze, a tüntetésen alacsony lesz a részvétel ahhoz képest, hogy mekkora az elégedetlenség a kormánnyal szemben.

Miért?

Az emberek nem szeretnek olyasmihez csatlakozni, aminek a hitelességéről nincsenek meggyőződve. Mert amikor egy ügy mellé odaállunk, támogatjuk, akkor egy darabot adunk magunkból, és ezzel kicsit a saját identitásunkat is feltesszük rá. Senki nem szeretne például olyan fotókat látni magáról, ahol irreális célokért menetel.

Egy szervezet vagy csoport hitelessége tehát részben attól függ, hogy mennyire tudja reálisan felmérni a saját erejét, helyzetét, és mennyire tud reális célokat kitűzni magának.

Még fontosabb az emberek számára, hogy csak olyasmire áldozzanak az idejükből, pénzükből, önmagukból, aminek a győzelmére, sikerére van esély. Amikor egy szervezet valamire mozgósít, akkor meg kell győzni az embereket arról, hogy a cél elérhető.

Például hiába hirdetnek rengeteg tüntetést a kormány ellen, az elégedetlenek számához képest alacsony a részvétel. Ez nem azért van, mert az emberek elégedettek a kormánnyal, vagy mert nem érdekli őket, hogy van e korrupció, hanem mert tudják, hogy hiába mennek ki tüntetni, attól még önmagában nem változik semmi.

Ezért olyan célt kell választanunk, ami a saját jelenlegi erőnkkel arányban van. Vagy ha többet akarunk elérni, mint eddig, akkor kell egy terv, ami meggyőző:

2. A kampányban meg el kell mondanod a tervedet arra, hogyan fogjuk közösen elérni a célt.

Azoknak, akik részt fognak venni a terved megvalósításában, tisztában kell lenniük a terveddel, ami a győzelemig vezet. És a kockázatát is látniuk kell.

Ha például egy hajléktalan ember talpraállásához gyűjtünk pénzt, akkor meg kell mutatnunk, hogy miként képzeljük el az utat. És azt is, hogy miért látunk esélyt rá, hogy végig fogunk rajta menni.

A róla szólókampányvideóban be kell mutatnunk, hogy ő egy szállón lakik, nincs munkája, de ha letenné a jogosítványt, akkor minden megváltozna. A szociális munkása biztosan állítja, hogy emberünk szorgalmas, és nagyon szeretne előre lépni. Be kell mutassuk a költségeket, hogy lássák, mire kell pontosan a pénz.

De ugyanígy működik ez politikai kampányoknál.

Tegyük fel, hogy Józsefváros el akarja dózerolni a Palotanegyedet, és golfpályát létesítene a helyén. Mi kampányt indítunk ellene. Emberekre és pénzre van szükség.

Ismerve a korábbi, hasonló konfliktusokat, senki nem hinné el, hogy a döntést befolyásolni lehet.

De mi felépítettünk egy tervet, amelyben lépésről lépésre fokozzuk a nyomást: óriásplakátokra gyűjtünk, és beterítjük vele a kerületet, petíciót iratunk alá és az embrek láthatóan velünk vannak. Telefonkampányt indítunk a képviselők meggyőzésére, majd a képviselőtestületi döntés napján tömeget és sajtót viszünk az ülésterembe.

Ahhoz, hogy bárki elhiggye nekünk a nyerési esélyeinket, a tervet ismernie kell. Minél meggyőzőbb, annál többen adnak rá pénzt, vagy vsznek részt benne. Tehát a kommunikációs kampányunknak ismertetnie kell magát a célig vezető tervet.

3. Pontosan meg kell mondanod, hogy mit kérsz az emberektől

Ahhoz, hogy az emberek részt tudjanak venni, teljesen egyértelmű instrukciót kell kapniuk arra, hogy:

  1. mit csináljanak és hogyan
  2. az ő szerepük hogyan járul hozzá az ügy egészéhez

Az adománygyűjtésnél nagyon egyértelmű utasítások kellenek ahhoz, hogy valaki fizessen. Erre a legjobbak azok az oldalak, ahol ennek infrastruktúrája van. Ott nyomon lehet követni a gyűjtés állását. Az oldalnak kialakult a gyakorlata, amiben mindenki bízik. Követni lehet magának az ügynek is az alakulását, amire a pénzt adják az emberek.

Például a Van Esély Alapítványnyal közös gyűjtéseinknél folyamatosan adtunk visszajelzéseket a korábbi gyűjtések eredményeiről, így kialakult egy “márka”, vagy legalábbis ahhoz hasonló hatás: lehetett tudni, hogy a pénzből itt miképpen lesznek jobbá tett emberi sorsok. Ez pont az, amire az adományozó vágyik.

Az előbbi, józsefvárosi példához visszatérve: nem működnek az olyan általános instrukciók, hogy

“beszélj te is a képviselőddel”.
“Szervezz te is tüntetést.”

 

Lépésről lépésre meg kell mutatni, hogy pontosan mit csináljon a résztvevőnk, és ennek hol lesz a helye a kampány egészében, hogyan vezet ez oda, hogy elérjük a célt. Például:

  • ezer embernek kell felhívnia a saját önkormányzati képviselőjét, hogy a Palotanegyed sorsáról szóló döntésig, hogy a következő egy hétben másra se tudjanak gondolni, csak a saját választóikra;
  • itt vannak a telefonszámok és a nevek;
  • ezeket az érveket kell elmondani a képviselődnek;
  • a szavazás dátumáig kell ezt csinálni;
  • mindez része a kampánytervnek
  • az eddigi visszajelzések alapján van esélyünk a győzelemre.

Sok további hasznos mozgósítási ötlet meríthető az avaaz.org oldalán. Ez a nemzetközi kampányszervezet az online mozgósítás eszközeit sikeresen vegyíti a politikai kampányolás más, hagyományos módszereivel. Ez a jövő nálunk is!

Íme néhány kampányvideónk, amelyekben hajléktalan emberek számára sikeresen gyűjtöttük össze az újrakezdésükhöz szükséges támogatást. A kampányt a Van Esély Alapítvánnyal közösen folytattuk, az adjukossze.hu oldalon.

 

Bihari

NCTA_tamogato_es_lebonyolito_logosor